Ta emot förfrågningar och skicka offerter

En del av vårt jobb i Cake it easy är att förstå era behov och utveckla nya lösningar för er som gör att ni kan spara tid och sälja mera. Två saker som ofta nämns och som vi vet ni konditorier lägger mycket tid på, är:

  1. Dialog fram och tillbaka med kunder som önskar en specialtårta eller en bröllopstårta.

  2. Skicka offerter till nya företagskunder - som inkluderar att skapa ett kundkonto, registrera ordern, skicka fakturor och följa upp betalning.

Se framför dig en funktion som gör allt detta mycket enklare. En funktion där kunderna själva gör jobbet - beskriver produkten de önskar, registrerar sig själv som kund, väljer upphämtning/leverans och skickar en färdig utfylld förfrågan till er. Och det enda ni behöver göra är att svara med ett pris - som kunden sen betalar (om de accepterar offerten).

Den funktionen har vi utvecklat. Och ni har redan fått den!

Här är några exempel på hur funktionen kan användas:


Exempel 1: Förfrågningar på bröllopstårta eller specialtårta

Specialtårtor kräver ofta mycket dialog fram och tillbaka med kunden. Då är det bättre om kunden kan ge all relevant information på en och samma gång, så ni snabbt kan svara med en offert.

Så fungerar det:

  1. Vi aktiverar ett förfrågningsformulär som kan läggas ut på er hemsida, Facebook eller Instagram. Ni kan också skicka formuläret direkt till kunder på mejl.

  2. I formuläret beskriver kunden tårtan och fyller i annan relevant information. Det är enkelt för kunden att ladda upp inspirationsbilder så att ni får en så tydlig och komplett bild av vad kunden önskar.

  3. Kunden fyller i när och var de önskar att hämta eller få tårtan levererad.

  4. Förfrågningen skickas till er på mejl, och ni kan snabbt och enkelt ta fram en offert med ett pris och skicka tillbaka till kunden. Om ni inte har möjlighet att göra tårtan, kan ni enkelt avböja förfrågningen.

  5. Kunden mottar offerten på mejl och SMS, och betalar för att slutföra beställningen.

  6. Så där! En order finns i systemet (som skickas till er på mejl som vanligt)

Kunden gör nästan allt jobb själv, och ni behöver inte tänka på hur ni ska ta betalt.


Exempel 2: Skicka en offert till ett företag

Säg att ett företag som inte en av era fasta fakturakunder mejlar eller ringer er med en fråga om ni kan leverera 50 bullar och 40 smörgåsar till ett event.

Då kan ni enkelt göra så här:

  1. Välj “Skicka offert”

  2. Välj “Skapa egen produkt”, skriv in informationen från förfrågningen och sätt ett totalpris

  3. Skicka offerten - kunden får en e-post och ett SMS

  4. Kunden mottar offerten, skapar själv ett kundkonto och genomför betalning

  5. Voila - en order finns i systemet

Ni behöver inte skapa något kundkonto eller oroa er för hur ni kan ta betalt. Och om ni har aktiverat automatisk fakturering så behöver ni inte skicka faktura till kunden - ni får utbetalning från oss som vanligt, oberoende av när kunden betalar fakturan.


Funktionen finns redan i ert admin.
Gå till “Ordrar” och välj “Förfrågningar och offerter”. Där kan ni välja mellan att skicka en offert direkt till kunden, eller låta kunden ta första steget genom att skicka förfrågningsformuläret till kunden.


Var kan kunden hitta förfrågningsformuläret?

Ni kan dela formuläret med kunderna på olika sätt:

  1. Skicka länken till kunderna på mejl eller SMS. Ni hittar länken genom att välja “Skicka förfrågningsformulär” i Admin.

  2. Lägg ut länken på er hemsida, Facebook eller Instagram.

  3. Lägg ut länken till formuläret i er webbshop, så att kunderna kan använda det om de önskar en produkt ni inte har i ert standardsortiment (kontakta oss om ni vill aktivera denna länken).

Vi hoppas det här blir användbart för er!

Kontakta oss på post@cakeiteasy.se eller ring oss på 010 205 00 13 om ni har några frågor.

Föregående
Föregående

Så skapar du kampanjer och rabatter

Nästa
Nästa

Frigör tid - minska jobbet med fakturor