Så skapar du kampanjer och rabatter

Vad är det kunder älskar mest av allt? Goda deals!

Kampanjer och rabatter är nog det mest effektiva sätt för att skapa mer försäljning online. Flera konditorier gör detta regelbundet med mycket bra resultat. Genom att köra regelbundna kampanjer håller du även kunderna engagerade på sociala medier.

Om du vill driva mer försäljning under semestern eller om ni ska lansera en ny produkt är kampanjer det perfekta verktyget att använda. Det skapar en tydlig uppmaning för kunderna samt skapar mer uppmärksamhet för dina produkter. Var inte heller rädd för att ge rabatt, ofta är det bättre att sälja tio tårtor med 20% rabatt än att sälja en tårta till fullt pris.

Så skapar du en kampanj i webbshopen

1. Gå till produkten du vill köra en kampanj på och välj Rabatt i den översta raden.

2. Ange rabatten du vill ge i procent. Priserna är avrundade till närmaste kronor.

Ange slutdatumet för kampanjen. Om kampanjen ska vara permanent eller om du vill stänga av den själv väljer du Inget slutdatum.

Kampanjen försvinner av sig själv efter slutdatumet. Om du vill ändra eller ta bort rabatten under kampanjperioden, väljer du bara ändra på produktsidan.

Så ser kampanjen ut på webbshopen

När du aktiverar kampanjen dyker det automatiskt upp ett klistermärke på bilderna och priserna ändras så att rabatten blir tydlig. En automatisk text kommer också att infogas i produktbeskrivningen som förklarar hur länge kampanjerna pågår, så du behöver inte skriva något. Se exemplet nedan.

Tips för att använda kampanjer

Kampanj för högtider

Kampanjer är perfekta för att sätta extra press inför stora dagar som jul, fettisdagen, påsk mm.

Exempel: Kör 20% rabatt på alla påsktårtor 2 veckor före påsken. Om du har kapacitet är det bättre att sälja många tårtor på rabatt än att få tårtor till fullt pris.

Paketerbjudande

Du kan också använda kampanjfunktionen för att visa upp bra paketerbjudanden. Sätt ihop ett paket med produkter, sätt normalpriserna som standardpris och skapa en kampanj utan slutdatum. Det blir då lätt för kunderna att se vad de sparar på att köpa paketerbjudandet.

Veckoerbjudande

Hitta en fast produkt eller produkter som du kan köra rabatt på en gång i veckan, eller en gång i månaden.

Exempel: Kör ett erbjudande på en ny tårta varje onsdag med 25 % rabatt. Kalla det för onsdagstårtan.

Nya lanseringar

Har du lanserat en ny produkt eller lösning? Kör en kampanj under de första två veckorna så att kunderna lockas av att testa produkten.

Hur man marknadsför kampanjen

Det är såklart alltid bra att marknadsföra kampanjer i butiken. Både genom att berätta för kunder och sätta upp affischer med t.ex. "beställ morsdag-tårta online, få 20% rabatt".

Facebook och Instagram är såklart perfekt för kampanjer. De älskar rabatter på sociala medier och det brukar skapa ganska mycket aktiviet.

Tips för inlägg:

  1. Använd en lockande bild av produkten. Om du vill piffa till bilden, använd verktyget Canva.

  2. Skriv en text med fokus på kampanjen och en länk till produkten i webbshopen. Till exempel. “Kampanj! - 25% på våra populära cheesecakes denna veckan! Beställ online (länk).” Lek med texten och släng gärna in någon emoji.

  3. Efter att du har publicerat ditt inlägg, kan du marknadsföra det så att du når så många människor som möjligt. Kom ihåg att märka platsen, till din stad eller de platser där butikerna finns. När du marknadsför inlägget kan du även lägga till en "Köp nu"-knapp med en länk till produkten i webbshopen.

Föregående
Föregående

Erbjud fakturabetalning till era företagskunder

Nästa
Nästa

Ta emot förfrågningar och skicka offerter